Egy reggel felkerekedtem, hogy megnzzem az Indrani templomot, ami nem messze van a Thameltl. A Katmandu-vlgy slakosai - a newari npcsoport - ppen nnepelt itt s szerte a krnyez templomokban, ami sok fstlssel, virghintssel s vizibivalyok lefejezsvel jrt. A mit sem sejt ldozati llatot a szently el tereltk, a lbait gzsba ktttk, majd a szarvainl fogva addig fesztettk htra a fejt, amg az a lapockihoz szorult. Amikor a tehetetlen bivaly nyakt egy les kssel felvgtk, tbb mteres tvolsgban betertette a kznsget a kiml vr. A rngatz llat fejt vgl pr gyakorlott mozdulattal egy perc alatt elvlasztottk a testtl. Ht igen, a nepli hinduizmus sokkal kzelebb ll a nyers, si rtusokhoz, amelyekben az let s hall sokkal kevsb absztrakt, inkbb konkrt alakban jelenik meg. Erre utalnak az ilyen vres llatldozatok s az elz rsban emltett erotikus templomdszek is, amiben egybknt az Indrani templom sem szenved hinyt. St, az n. tantrikus hinduizmusban szmos olyan szertarts is tallhat, amelyekben szndkosan tlzsba visznek olyan szenvedlyeket, amelyektl egybknt meg kvnnak szabadulni. Ilyenek pldul a hsevs, alkohol fogyaszts, a szex s mg ki tudja mi minden ;).
Ezek utn a Swayambunath sztuphoz indultam, ami szintn knnyen megkzelthet gyalog. A sz - Swayambu - nmagtl felemelkedettet jelent, ami arra a legendra utal, hogy a sztupa alapjt kpez domb Mandzsusri bodhiszattva ltogatsakor nmagtl emelkedett ki a Katmandu-vlgybl. Mivel a sajt erbl val felemelkeds eszmje kzponti jelentsg a buddhizmusban, a Swayambunath sztupa is kiemelked fontossg kegyhely a tibeti (illetve vajrayana - gymnt t) buddhizmus szmra. Sajtos eredetmondjbl fakadan nemcsak a szently plete, hanem maga a domb is egy sztupnak szmt, amit zarndokok szzai jrnak krl, kizrlag az ramutat jrsval megegyezen, hogy karmjukat tiszttsk. A legtbb szent helyhez hasonlan ez sem csak egy sztupa, hanem egy egsz komplexum rengeteg imazszlval, imakerkkel, szobrokkal, pletekkel, kutykkal s majmokkal. A kzelben tallhat Saraswati szently kzkedvelt a helyi iskolsok kztt, akik a templomot hromszor megkerlve biztosthatjk az istenn kzbenjrst a kvetkez dolgozaton vagy vizsgn. A mdszer lltlag hallbiztos.
Kvetkez napon a szlloda mindenesnek meghagytam, hogy hova postzza az rtkeimet, ha trtnne velem valami, aztn biciklit breltem, hogy azzal dertsem fel a Katmandu-vlgy egyb nevezetessgeit. Vettem egy pormaszkot is, ami nagyon j dntsek bizonyult. Els utam Pashupatinath fel vezetett, ahol Siva r egyik kreatv inkarncijt imdjk az jtatos hinduk. Mit ad Isten - ki tudja melyik :) - pont megint egy nnepet fogtam k! Hatalmas tmeg hmplygtt egyik templomtl a msikig, gabont meg virgokat szrva, gyhogy a zarndokok rvid id alatt bokig r masszt varzsoltak a fldre. Koldusok s szent emberek - turista szempontbl ugyanaz - hada lepte el a krnyket, nyomorkokok, vakok, st leprsok nyjtogattk a csonka kezeiket az nnepl tmeg fel. Pashupatinath ugyanaz a nepliaknak, mint Varanasi az indiaiaknak. Az 1600 ves templom komplexum a Bagmati foly partjra plt. Mindenki azt szeretn, hogy holttestt itt gessk el, s hamvait a foly vizbe szrva kikerljenek a reinkarnci krforgsbl. A halotti mglyk fstje folyton meglte a krnyket. Sajnos a legfontosabb templomok rzveretes kapui zrva voltak a hitetlenek eltt, ezrt csak a tbbmteres hromg szigony - Shiva szimbluma - cscst lttam kikandiklni a magas falak mgl.
Ezutn a Katmandu-vlgy msik hres sztupjhoz tekertem, ami az egyik legnagyobb a vilgon s legalbb htszz ves. Ekkor mr kiss a pokolba kvntam a biciklizst, szintn szlva. A sztupa egy tszintes, sajtos alak ptmny, szimbolikban gazdag jelentstartalommal. ptse szigor vallsi felgyelet alatt, rgta meghatrozott mdon trtnik. A belseje tmr, de klnbz kamrkban rtkes trgyakat szoktak elhelyezni, mint pldul drgakveket, szobrokat, nemesfmeket, szent szvegeket (mantrkat) tartalmaz tekercseket, szent emberek relikviit stb. A szgletes alap jelkpezi a fld elemet s ennl fogva az egsz anyagi vilgot. A kupola alak rsz a viz elem, msrszt az anyagi vilg ktttsgeire val reszmlst szimbolizlja. Fltte a buddha szemekkel elltott kp a tzet, s megvilgosods tizenhrom lpcsjt jelkpezi. A rd a levegvel s a megvilgosodott llapottal vonhat prhuzamba. A legfll lv esernyszersg az ressget s a nirvant jelenti. A sztupa krl szmos tibeti buddhista kolostor tallhat. Sok klfldi jn ide buddhista filozfit vagy teolgit tanulni, gyhogy van itt egy kis turistagett is. Az egyik tibeti tkezdben megkstoltam a tibeti kst, a tsompt (ejtsd: cmpa), nem sejtve, hogy ksbb Bodhgayaban mennyit fogok enni belle. Innen mg tovbb biciklizve egy izzaszt hegymenet utn elrtem a Kopan kolostort, amit kifejezetten nyugati tursitknak szntak, akik Neplban akarnak megvilgosodni. Ennek a szomszdsgban van a Gokarna Mahadev kolostor, ami az risi "egyeslsben lv" buddha szobrrl nevezetes - most mr mindenki mindenki sejtheti, hogy mit jelent ez -, n mgis arrl jegyeztem meg, hogy a kolostor kutyi megettk a nadrgomat. Sajnos a lbam is benne volt, gyhogy kicsit aggdtam, mert ann megsproltam a veszettsg elleni oltst. De vglis letben maradtam, nem? ;)
A Katmandu-vlgyben lv hrom vros kzl Patan a msodik legnagyobb. Az aktulis sztrjkot kicselezve busszal jttem ide. A patani Durbar tr mg katmanduinl is nagyobb ptszeti csemege, de n ilyenekhez nem rtek, gyhogy szimpln csak tetszett. A trrl nylik egy tnyleg remek mzeum, ami rvilgt a hinduizmus s buddhizmus klnbz irnyzataira. Patan is egy olyan hely, ahol rdemes eltvedni egy kicsit, s bolyongani az utckon, mert hihetetlen dolgokkal futhatunk ssze. Van pldul egy Arany Templom - na nem olyan, mint a szikhek Amritsarban - , de ez is ppen elgg dszes. Valjban ez egy buddhista kolostor, a bels udvaron egy gynyr tripla tetej szentllyel. A megszlalsig leth rz llatszobrok rzik a szerzetesek nyugalmt.
Egy helyi, elfelejtettem nev csemege - kleses lepnyszersg rsttt tojssal s darlt hssal - elfogyasztsa utn mg ppen visszartem Katmanduba sttedsig. Kvetkez nap sajnos elhagytam a vrost, s Lumbinibe, Buddha szlhelyre utaztam.
ONGO |